جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

موزه خوشنویسی

بیا برویم آنجا که غرق نقش و نگار شویم، همانجایی که نگاره ها بر کلمات آویز و قلم ها به نقوش سپرده شده است، همراه شوی با آثار نفیس هنرمندانی که قاعده بازی با کلمات را به خوبی می دانند، همان هایی که گاهی دنبال کلاه آ دویدند تا به قلمی بسپارند که نقش بزند آن را بر سر بی کلاهش...آره خوب آ با کلاه خوشتیپ تر است و اگر نگاره شود بر کاغذ می رباید نگاه ها را...یا شاید آنان که گاهی سوار ر شدن و سُرسره بازی بلکه هم از دسته های ت طنابی آویختند و تاب سواری... همراه شوی با کلمات از دریچه نگاه هنرمندانی که گپ و گفت زدند با واژه ها و خاطره ساختند با آن ها، شاید هم برای به دست آوردن دلشان مشورتی برای چگونگی تثبیت تمثیل بی مثالشان انجام داده باشند... تمثیلی به یادگار...یادگاری از نشانِ خالق نگاره هایشان...بیا تا غرق شوی در رنگ و لعاب...بروی به دیدار حروف و نظاره گر باشی دلبری ب با خط و خالش بلکه ت با شمایل بی مثالش...در این سرا همراه خواهی شو از صدها سال پیش تا همین حوالی با تذهیب و ترصیع و نهایت آنچه که از قلم سرریز شده بر حروف و تثبیت کرده آن را به یادگار بر تکه کاغذی یا شاید بر آجری لعاب دار، همان که کاشی نامیده می شود در زبان عامه...بیا و چشمانت را بسپار به زیبایی های به جا مانده از دستانی که طرح زدند بر واژه ها نه به امید آنکه نامشان زنده بماند در یادها بسا به عشق واژگان...خوشنویس ها و آثارشان پذیرای قدم هایتان...
موزه خوشنویسی|جاذبه های گردشگری تهران

موزه خوشنویسی در ساختمان فولادوند که یکی از بنای فاخر و بسیار ساده با سبک معماری دوره پهلوی دوم قرار دارد. این ساختمان در منطقه ای واقع است که آن زمان جز محله های اعیان نشین تهران و همجوار با کنسولگری مصر بود. غلامرضا فولادوند نماینده شاهرود در ادوار پانزدهم و شانزدهم مجلس شورای ملی بود و در همان ایام اقدام به ساخت این بنا کرد (1330-1326) وی پس از پایان دوره نمایندگی چندی مستشار دیوان عالی کشور و مدتی استاندار خوزستان شد. مساحت ساختمان فولاد حدود ۶۰۰ متر مربع است که به صورت کوشک در میان باغی مشجر قرار گرفته بود.

از مشخصه های معماری این بنا استفاده از ستون های استوانه ای و فقدان تزئینات داخلی است. متاسفانه معمار این بنا شناخته نشد.  این خانه مدت ها پس از انقلاب همچنان محل سکونت خانواده فولادوند بود و پس از آن متروکه شد. هم چنین گاه از ساختمان و محوطه بیرونی آن برای ساخت فیلم های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی استفاده می شد تا اینکه در سال ۱۳۹۵ به موزه خوشنویسی ایران اختصاص یافت.

تاریخچه خوشنویسی ایران

خوشنویسی ایرانی از سده های نخست اسلامی شکل گرفت. خط کوفی نخستین خط مورد استفاده مسلمانان در ایران و دیگر سرزمین های اسلامی بود. این خط به واسطه کتابت قرآن کریم رشد کرد و به تدریج وارد حوزه هنرهای زیبا شد. از سده سوم هجری به تدریج خطوط ششگانه نسخ، ثلث، رقاع، توقیع، ریحان، و محقّق جایگزین خط کوفی شدند و تا پایان قرن چهارم به کمال زیبایی هنری رسیدند. خط تعلیق نخستین خط کاملا ایرانی و تلفیق دو خط رقاع و توقیع است. این خط توسط کاتبان و منشیان درباری برای نوشتن اسناد و مکاتبات فارسی وضع شد. پس از آن از اوایل قرن هشتم خط نستعلیق با تلفیق دو خط نسخ و تعلیق شکل گرفت و از اوایل سده نهم استفاده از آن برای کتابت متون فارسی فراگیر شد.  شکسته نستعلیق سومین خط ایرانی است.

اطلاعات بازدید
نشانی: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به حقوقی، بن بست فولادوند،پلاک 8

شماره تماس: 02189357715

اینستاگرام: khoshnevisi.museum

روزها و ساعات بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 16، پنج شنبه 9 الی 14:30
روزهای تعطیل: جمعه و تعطیلات رسمی
هزینه ورودی: رایگان
تعداد پله: 7
گروه سنی: نوجوان، جوان، بزرگسال
نوع: موزه، تاریخی، فرهنگی و هنری
درجه سختی: کم

مکان های مرتبط

موزه حشرات

باغ ملی گیاه شناسی

پل طبیعت

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

باغ کتاب تهران

برج میلاد

مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی

موزه مبل ایران

امامزاده صالح فرحزاد

پارک پرواز

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

دریاچه چیتگر (خلیج فارس)

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x