موزه خوشنویسی در ساختمان فولادوند که یکی از بنای فاخر و بسیار ساده با سبک معماری دوره پهلوی دوم قرار دارد. این ساختمان در منطقه ای واقع است که آن زمان جز محله های اعیان نشین تهران و همجوار با کنسولگری مصر بود. غلامرضا فولادوند نماینده شاهرود در ادوار پانزدهم و شانزدهم مجلس شورای ملی بود و در همان ایام اقدام به ساخت این بنا کرد (1330-1326) وی پس از پایان دوره نمایندگی چندی مستشار دیوان عالی کشور و مدتی استاندار خوزستان شد. مساحت ساختمان فولاد حدود ۶۰۰ متر مربع است که به صورت کوشک در میان باغی مشجر قرار گرفته بود.
از مشخصه های معماری این بنا استفاده از ستون های استوانه ای و فقدان تزئینات داخلی است. متاسفانه معمار این بنا شناخته نشد. این خانه مدت ها پس از انقلاب همچنان محل سکونت خانواده فولادوند بود و پس از آن متروکه شد. هم چنین گاه از ساختمان و محوطه بیرونی آن برای ساخت فیلم های سینمایی و مجموعههای تلویزیونی استفاده می شد تا اینکه در سال ۱۳۹۵ به موزه خوشنویسی ایران اختصاص یافت.
تاریخچه خوشنویسی ایران
خوشنویسی ایرانی از سده های نخست اسلامی شکل گرفت. خط کوفی نخستین خط مورد استفاده مسلمانان در ایران و دیگر سرزمین های اسلامی بود. این خط به واسطه کتابت قرآن کریم رشد کرد و به تدریج وارد حوزه هنرهای زیبا شد. از سده سوم هجری به تدریج خطوط ششگانه نسخ، ثلث، رقاع، توقیع، ریحان، و محقّق جایگزین خط کوفی شدند و تا پایان قرن چهارم به کمال زیبایی هنری رسیدند. خط تعلیق نخستین خط کاملا ایرانی و تلفیق دو خط رقاع و توقیع است. این خط توسط کاتبان و منشیان درباری برای نوشتن اسناد و مکاتبات فارسی وضع شد. پس از آن از اوایل قرن هشتم خط نستعلیق با تلفیق دو خط نسخ و تعلیق شکل گرفت و از اوایل سده نهم استفاده از آن برای کتابت متون فارسی فراگیر شد. شکسته نستعلیق سومین خط ایرانی است.